آموزش حرفه ای زبان انگلیسی

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

آزمون تولیمو چیست و چطور در آن بهترین نمره را بگیرم؟

آزمون تولیمو که برای سنجش سطح مهارت‌های زبان انگلیسی شرکت کنندگان طراحی شده در ایران توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و یکی از آزمون‌های معتبر بین المللی است. داشتن مدرک این آزمون برای افرادی که در مصاحبه آزمون دکتری شرکت می‌کنند امتیاز آور است و توسط موسسات آموزش عالی داخل کشور (دانشگاه آزاد و سراسری) معتبر شناخته شده. در این مطلب آکادمی تات هر آنچه را که لازم است در مورد این آزمون بدانید با شما به اشتراک می‌گذاریم، همراه ما باشید.

 تولیمو به چه معناست و چه مشخصاتی دارد؟

تولیمو مخفف عبارت the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations است و بیشتر داوطلبان شرکت در این آزمون داوطلبان آزمون دکتری هستند. بدون داشتن نمره قابل قبول در یکی از آزمون‌های تافل، تولیمو و MCHE قبولی در مقطع دکتری امکان پذیر نیست و علاوه بر این کسب نمره قابل قبول تولیمو به افرادی که قصد دریافت بورسیه تحصیل در خارج از کشور را دارند هم کمک زیادی می‌کند.

محدوده نمره سوالات این آزمون بین 310 تا 677 است. نمره کسب شده توسط شخص به ترتیب زیر طبقه بندی می‌شود:

  • نمره بالای 600 عالی
  • نمره 520 تا 599 خوب
  • 480 تا 519 متوسط
  • کمتر از 479 ضعیف

هر دانشگاهی نمره مورد پذیرش آزمون تولیمو را به صورت اختصاصی اعلام می‌کند و ممکن است نمره مورد قبول دانشگاه شما در دانشگاه دیگری مورد پذیرش نباشد.

این آزمون در ایران به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و سازمان سنجش به صورت اختصاصی نرم افزار برگزاری آن را طراحی و اجرا کرده است. سوالات به صورت چهارگزینه‌ای و تشریحی مطرح می‌شود و  TOLIMO الکترونیک و کاغذی از نظر تعداد سوالات و شیوه برگزاری تفاوتی بایکدیگر ندارند.

سوالات این آزمون در چهار بخش اصلی به شرح زیر برگزار می‌شود:

  • نوشتاری یا Writing (مدت پاسخگویی 30 دقیقه)
  • ساختار و نوشتار زبانی (مدت پاسخگویی 30 دقیقه، تعداد سوالات 40 عدد)
  • خواندن و درک مطلب (مدت پاسخگویی 55 دقیقه، تعداد سوالات50 عدد)
  • درک مطلب شفاهی یا Listening (مدت پاسخگویی 30 دقیقه، تعداد سوالات 50 عدد)

در این آزمون 140 سوال مطرح می‌شود و لازم است بدانید بخش نوشتاری به صورت جداگانه برگزار شده و نمره‌ای بین 1 تا 6 دارد.  در آزمون کاغذی داوطلب موظف است پاسخ سوالات نوشتاری را با دستخط خود و روی برگه تحویل دهد اما در آزمون الکترونیک پاسخ سوالات به صورت تایپ شده و در سیستم کامپیوتری دریافت می‌شود. بنابراین شرکت کننده آزمون الکترونیک باید تا حدی به تایپ و کامپیوتر مسلط باشد.

در آزمون کاغذی سوالات بخش شنیداری از بلندگو محل آزمون پخش می‌شود اما در آزمون الکترونیک سوالات این بخش از طریق هدفون برای هر شرکت کننده به صورت جداگانه پخش می‌شود. سوالات این بخش ممکن است با لهجه بریتانیایی یا آمریکا مطرح شود.

در کنار آزمون تستی یک بخش تشریحی هم وجود دارد که داوطلب در مدت 30 دقیقه فرصت دارد به سوالات آن پاسخ دهد. در این بخش یک سوال مطرح می‌شود و تلاش شده مهارت فرد در نوشتن مقاله به زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

برای اطلاع از شرایط و مزایای شرکت در آزمون تولیمو، نحوه ثبت نام و شرکت در این آزمون و همچنین نحوه مطالعه برای آن و پاسخ به سوالات متداول در این مورد، می‌توانید به مقاله آشنایی با آزمون Tolimo سربزنید

موفق باشید

 

  • محمد احمدی